بررسی ب ام و 220i کوپه

بررسی ب ام و 220i کوپه

خوشبختانه جای نگرانی نیست چرا که باواریایی ها با معرفی کدهای جدید یعنی سری 1 و پس از آن سری 2، جای خالی خودرو های ریز نقش و جذاب خود در بازار را پر نموده اند و حالا میشود خاطرات خوش محصولاتی مثل 2002 فراموش نشدنی را مجدداً و این بار با مهندسی روز زنده کرد.
چند سال قبل شاهد ورود ب ام وه سری یک به کشور بودیم که البته نسبت به برادرانش با استقبال چندان گرمی مواجه نشد اما حالا چند وقتی است که سری 2 زیبا و دوست داشتنی توسط پرشیا خودرو به بازار ایران راه پیدا کرده و امیدوار است که طرفداران بیشتری در اینجا پیدا کند. خوب ما هم طبق معمول در اولین فرصت ممکن به سراغش آمدیم تا ضمن بررسی کلی، تجربه سواری با 220i را با شما به اشتراک بگذاریم.

طراحی بدنه


انگار فرزندی است که از ازدواج سری 5 و Z4 حاصل شده! اما با وجود فامیلی بودن ازدواج، خداروشکر بچه سالم است و تازه خیلی هم جذاب و خوش قیافه از آب درآمده. در نمای جلو با همان ظاهر جسور و مصمم مختص ب ام و روبرو میشویم که ناخودآگاه انسان را به یاد عبارت "پسر کو ندارد نشان از پدر" می اندازد. خطوط برآمده به روی کاپوت کشیده اش در تلفیق با چشمانی عصبانی و یک سپر عضلانی چهره ای را پدید آورده که گویی میخواهد برای ماشین های بزرگتر هم شاخ و شانه بکشد. احتمالاً این خصوصیت اخلاقی را از جد بزرگش 2002 به ارث برده! چرا که آن هم با اندامی کوچک و قیافه ای عصبی سر به سر اتومبیل های غول پیکر میگذاشت و ب ام و میگوید برای ساخت این خودرو از آن مدل الهام گرفته است. خوشبختانه مدل های وارداتی به پکیج اسپرت M مزین شده اند و این قضیه به جذابیت ظاهری این اتومبیل یاری رسانده.

فضای داخلی و آپشن ها


شاید بگویید داشبوردش زیادی شلوغ است اما باید اعتراف کرد که این کابین کاملاً هیجان انگیز و جوان پسندانه طراحی شده و در عین حال اصالت ب ام و را نیز به خوبی حفظ نموده است. فرمان سه شاخه ی اسپرت M با کلید های سیستم صوتی، بلوتوث و کروز در جلو و شیفتر های تعویض دنده در پشت سر آماده ی خدمت رسانی هستند.

البته نشانگرهای پشت آمپر مثل بسیاری از باواریائی ها زیادی ساده به نظر میرسند ولی خوب در هر صورت خوانا و کاربردی میباشند. خطوط مواج روی داشبورد و تو دری ها چابکی و جسارت ظاهر اتومبیل را به داخلش هم کشانده اند و ترکیب رنگ قرمز و مشکلی به افزایش حس هیجان در داخل اتومبیل کمک نموده است. کیفیت کابین هم مطلوب میباشد و خساست چندانی در چرم صندلی ها و یا متریال داشبورد و تودری ها به کار نرفته. اما جدای از همه این تعریف ها کمبود آپشن هایی مثل صندلی برقی حداقل برای راننده و یا فقدان رادار و مواردی از این دست برای اتومبیلی که 289 میلیون بابتش پول پرداخت شده کمی ناامید کننده به نظر میرسد. در واقع کابین از نظر کیفیت و طراحی با وجه پرداختی همخوانی دارد اما از نظر امکانات رفاهی اینطور نیست. البته در برخی موارد مثل ترمز دستی فکر میکنم همین سیستم اهرمی به ظاهر قدیمی با ویژگی های یک کوپه کوچک و چابک شهری که برای حرکات نمایشی و رانندگی دیوانه وار ساخته شده هماهنگی بیشتری داشته باشد و شاید حتی نبود برخی دیگر از آپشن ها هم برای یک اتومبیل اسپرت ارزان قیمت ایراد به حساب نیاید اما وقتی با برچسب قیمت این چنینی روی 220i روبرو میشویم معادلات بر هم خورده و توقعات اندکی تغییر میکند.

البته گمان نکنید که این اتومبیل از تکنولوژی های روز و امکانات رفاهی و ایمنی هیچ بهره ای نبرده! خیر. گزینه های زیادی مثل تهویه مطبوع دوگانه اتوماتیک بهمراه دریچه جداگانه برای سرنشینان عقبی، سیستم استارت بدون کلید، دوربین عقب و سنسور های پارک، چراغ های جلو زنون با قابلیت تطبیق پذیری و چراغ روز، سیستم iDrive ب ام و با موس تاچ، نمایشگر عریض، نشانگر فشار باد تایرها، سانروف برقی، کروز کنترل، سنسور باران یا همان برف پاک کن اتوماتیک، سیستم کنترل پایداری هوشمند، آیینه الکتروکرومیک، امکان انتخاب حالت های رانندگی اسپرت و اکو پرو و کیسه های هوای جلویی و جانبی و ... روی این باواریایی ریزنقش نصب شده اند که برای یک جوان عاشق رانندگی کافی به نظر میرسد اما خوب باز هم توقعات اندکی بیشتر بود.
از نظر فضای پا و سر همانطورکه از یک کوپه در این سایز (طول 4432، عرض 1774 و ارتفاع 1418 میلیمتر) انتظار میرود فقط سرنشینان جلویی راحتی کامل را تجربه می نمایند اما با توجه به فاصله ی محور های جلو و عقب 2690 میلیمتری و ارتفاع سقف، مسافرین عقب نیز در صورت داشتن قدی کمتر از 170 سانت مشکل چندان حادی نخواهند داشت.
در مورد فضای صندوق عقب هم توقع چندانی نداریم ولی 220i محفظه ای کاربردی به نسبت ابعادش در اختیار شما قرار میدهد که کارتان را تا حدودی راه می اندازد.

پیشرانه و سیستم انتقال قدرت


برای این زیباروی آلمانی موتورهای زیادی در نظر گرفته شده. جدای از پیشرانه های دیزل در انواع بنزینی از 3 سیلندر 1.5 لیتری توئین توربو 134 اسب بخاری (218i) گرفته تا شش سیلندر 3 لیتری 322 اسبی چهارچرخ متحرک (M235i XDrive) برای این اتومبیل قابل سفارش هستند که این آخری قادر است در 4.6 ثانیه شما را به مرز 100 کیلومتر بر ساعت برساند. تازه جدیداً مدل M2 با 370 اسب قدرت هم به میدان آمده تا آسفالت خیابان ها را به آتش بکشد. پس به جثه ی کوچکش نگاه نکنید چون یوزپلنگ ها نیز از فیل ها خیلی کوچک ترند!

متاسفانه در حال حاضر امکان واردات موتورهای 3 لیتری وجود ندارد اما از میان گزینه های ضعیف تر نیز پرشیا خودرو فعلا به جز یک نمونه 228i کروک، بقیه واردات خود را از مدل 220i انجام داده است. با توجه به اینکه نمونه مورد تست هم از همین نوع میباشد. اجازه بدهید روی مشخصات همین پیشرانه متمرکز شویم. با گشودن درب موتور با یک انجین 2 لیتری (حجم دقیق 1997 سی سی) 4 سیلندر توئین توربو روبرو میشویم که با 4 سوپاپ در هر سیلندر و نسبت تراکم 11 قادر است حداکثر181 اسب بخار قدرت را در 5000 دور در دقیقه و 270 نیوتن متر گشتاور را از دور 1250 تا 4500 در اختیار راننده قرار دهد. این قدرت توسط یک گیرباکس 8 سرعته اتوماتیک به چرخ های عقبی منتقل میشود و با توجه به وزن 1440 کیلوگرمی شتاب صفر تا صدی معادل 7.1 ثانیه و حداکثر سرعتی برابر 230 کیلومتر بر ساعت را به راننده ارزانی میدارد. جالب اینجاست که مدل دنده دستی (Manual) علیرغم وزن اندکی سبکتر و ویژگی های خاص گیرباکس های منوال تنها یک دهم ثانیه از نوع اتوماتیک سریعتر است و حتی در برخی نمونه ها این قضیه به نفع مدل اتومات تغییر می یابد که این خود گویای سرعت عمل و تکنولوژی فوق العاده ی نسل جدید گیرباکس های خودکار برند های مطرحی همچون ب ام و است که با محصولات سالهای گذشته خود و یا محصولات روز برند های تازه کار قابل مقایسه نیستند.

ضمناً پیشرانه ی بهینه ی این اتومبیل با وجود شتاب و سرعت مناسبی که در اختیارتان میگذارد اشتهای چندان زیادی به خوردن بنزین ندارد و با مصرف حدود 6.1 لیتر به ازای 100 کیلومتر پیمایش در حالت ترکیبی به رژیم غذایی اش پایبند خواهد بود.

تجربه رانندگی


نشستن پشت فرمان ب ام و مثل خوردن اکسیر جوانی است. حال اگر با یک کوپه از این برند همراه باشیم که چه بهتر. هنگام راندن 220i دید اطراف تقریباً مناسب میباشد و ارگونومی هم در داخل کابین به خوبی رعایت شده. در واقع پس از دقایق کوتاهی با اتومبیل اُخت میشوید. پیشرانه کاملاً نرم و بی صدا کارش را انجام میدهد و آرامش و سکوت مناسبی در داخل خودرو برقرار است. اما این آرامش تا زمانی پابرجاست که مسیر حرکت صاف و نرم باشد و با رسیدن به اولین ناهمواری سیستم تعلیق خشک M با همکاری لاستیک های ران فلت فاق کوتاه ضربات را به داخل اتاق منتقل مینمایند.
البته نمونه ی پایه دارای رینگ های 16 اینچی و لاستیک های 205/55/R16 است اما سری 2 اِم پکیج مورد تست جدای از سیستم تعلیق اسپرت، از رینگ های بزرگتر 18 اینچی با دو سایز لاستیک (در جلو 225/40/R18 و عقب 245/35/R18) بهره میبرد که اینها در مقابل زیبایی بیشتر و افزایش جذابیت های رانندگی اسپرتی، سواری را کمی سفت و سخت تر نموده اند. البته اگر ماشین راحتی میخواستید با توجه به مبلغ پرداختی سدان های مناسب تری هم در بازار وجود داشتند اما اگر بدنبال یک کوپه جذاب شهری هستید سواری این اتومبیل نسبت به رقبا خیلی هم بد نیست و در عوض این خشکی میتوانید با استفاده از چسبندگی خوب و فرمان خوش دستش از کنترل اتومبیل در هر سرعتی لذت ببرید.

با توجه به گشتاور مناسبی که از دور موتور بسیار پایین در اختیارمان قرار گرفته و صد البته گیرباکس 8 سرعته هوشمند و فرز ب ام و، واکنش به پدال گاز مناسب است و در کمترین زمان ممکن به دستورات شما پاسخ مناسبی داده میشود. البته هر چند شتابگیری 220i کافی و جوابگوی نیازهای شهر و جاده به نظر میرسد اما اگر میخواهید حداقل در مقابل سدان های خانوادگی پر ادعایی مثل 528i کم نیاوید میبایست منتظر ارائه مدل قویتر یعنی 228i در کشور بمانید چرا که این یکی با 242 اسب قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور در عرض 5.7 ثانیه (برای نمونه کانورتیبل 6 ثانیه) شما را از سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت خواهد رساند. در مورد بحث تعادل و پایداری هم باید گفت که اگر از ب ام و تان توقع هندلینگ نداشته باشید مثل این است که از همسرتان توقع عشق و محبت نداشته باشید!
خوب اگر این طور است اصلاً برای چه ازدواج کرده اید؟! 220i هم یک ب ام و است آن هم از نوع کوپه جمع و جورش پس با تقسیم وزن مناسب و سیستم های کنترل پایداری هوشمند بویژه با این لاستیک های پهن دو سایز و مرکز ثقل پایین حرف های زیادی برای گفتن خواهد داشت. ضمناً سری 2 در کنار چسبندگی مناسب کنترل خوبی هم در هنگام دریفت ها و شیطنت های آگاهانه به راننده هدیه میدهد. ترمزها نیز در این مدت کوتاه تست قدرتمند و قابل اعتماد نشان دادند که خوب همچین توقعی هم داشتیم.

قیمت و نتیجه گیری


با دیدن ابعاد، قدرت موتور و امکانات ارائه شده احتمالاً با خودتان خواهید گفت که با این مبلغ در میان گزینه های دست دوم انتخاب های بهتری یافت میشوند. اما منصفانه نیست که قیمت اتومبیل نو را با انواع کارکرده مقایسه کنیم و با در نظر داشتن این قضیه 220i ارزان ترین ب ام و صفر کیلومتر 2016 قابل خریداری در کشور است. (مالک اتومبیلش را در ابتدای عرضه به قیمت 289 میلیون تومان خریداری نموده) پس اگر با سواری خشک و فضای محدود که البته از ویژگی های اصلی تمامی کوپه های کوچک شهری است مشکلی ندارید و شتاب 7.1 ثانیه ای هم به نظر شما کافی میرسد، 220i با ظاهری زیبا، باطنی مستحکم و تعادلی مثال زدنی میتواند گزینه ی مناسبی برایتان به حساب آید، ضمن اینکه سواری اسپرت و ابعاد کارآمدش در شهر، حس لذت و هیجان را در دل عاشقان رانندگی زنده خواهد نمود.


بازگشت

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید

آدرس دفتر:

تهران
سعادت آباد، چهار راه سرو ، خیابان سرو غربی
خیابان بخشایش ، خیابان هفدهم، ساختمان اداری تجاری عرفان

تلفن:

26654526 - 26654536



موبایل:

09121770960

09122505919

09121859016

 کانال تلگرام :parsrentcar@

سایت دوم : www.persiangasht.com